300، تحریف تاریخ با چاشنی فشار سیاسی
نمی دونم اسم فیلم 300 را شنیدهاید یا نه, این اسم فیلم جدید هالیوده که زاک اشنایدر, به تازگی براساس کتاب کمدی 300 اثر فرانک میلر ساختهاست و در ان به نبرد سپاه خشایار شاه با 300 سرباز یونانی میپردازد و روایتی غلو آمیز از فداکاری و سلحشوری سربازان یونانی و خشونت و رفتار غیرمتمدنانه ایرانیان را در برابر دیده حیرت آمیز تماشاگران میگذارد.
اندکی تفکر و نگاه به این ملغمه تازه سینمای هالیوود, تفکر عمیق و فهم والای کارگردان این اثر را به نمایش میگذارد که با بهرهگیری از درک عمیق خود به مسائلی دست یافته است که حتی بزرگترین متفکران و تاریخ نویسان هم,چنین ادعاهایی نکردهاند.
درک والای کارگردان ( بخوانید ولی باور نکنید) از تاریخ جهان و احاطه بر مسائل اجتماعی ایران باستان و نحوه زندگی, پوشش و رفتار ایرانیان واقعا تاثیرگذار است و اگر شما نتوانستید در بین عدهای افراد سیاه پوست با پوشش قبایل بدوی و با چهرههایی که هیچ شباهتی با اقوام ساکن در سرزمین باستانی ایرانی ندارند, ایرانیان را در فیلم پیدا کنید, مطمئن باشید نباید به عقل و خرد کارگردان اثر شک کنید.
لحظهای نگاه کردن به قیافه ها و رفتارهای بازیگران نقش سربازانایرانی, نمایانگر خرد والای این کارگردان است که باهوش سرشار و حتماکلی تحقیقاتش, قیافه و رفتار ایرانی ها رو این جوری فرض کرده و به تصویر کشیده است.
اما یک سوال, چگونه ایرانی هایی که در اثر جدید سینمای تجاری هالیوود, چنین خونریز, بی منطق, آشوبگر و کوته بین نشان داده شدند, توانستند تاثیراتی عظیم بر فرهنگ علم, تمدن و هنر جهان بگذارند و هنوز در کتاب های علمی و فرهنگی جهان از بزرگانی چون خوارزمی, رازی , ابوریحان و ابنسینا وهزاران عالم ایرانی به بزرگی یاد می شود.
چگونه میشود در چنین فضایی که این کارگردان ارائه کرده بزرگی همچون مولوی, کسی که دیواناش سال های اخیر رکورد فروش بازار فروش کتاب جهان غرب رو به خودش اختصاص داده, رشد کرده و به تعالی رسیده باشد و یااینکه در خوشبینانه ترین حالت باید به عقل عالم بزرگ جهان غرب , کسیکه فرهنگ غرب خود رو مدیون آن قلمداد می کند , یعنی گوته شک کرد, زمانی که می گوید : حافظ خود را راهپیمای تو شمردن دیوانگی است.
این که چگونه هالیوود تمدن عظیم و تاثیر گذار ایران رو نادیده گرفته وپاروی حقایق و کتب مرجع تاریخ حتی جهان غرب گذاشته, بماند.
همه این حرفها زمانی بیشتر معنی پیدا میکند که بدانیم این معجونی که نام فیلم برآن گذاشتهاند, اثر کمپانی براداران وارنر, که در سطح جهان با عنوان کمپانی صهیونیست ها معروف است.
حال که اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل با رشادت مقاومت اسلامی درهم شکسته و همچنین تهدیدات قدرت های غربی, کوچکتری خللی در اراده پولادین ملتایران پدید نیاورده و از طرفی جهان غرب در همسو کردن مردم جهان بر علیه فعالیت های حیرت انگیز علمی جوانان برومند این مرز و بوم درمونده شده, دست به حملهای جدید زده و این بار قصد تخریب فرهنگ و تمدن ایران را دارد.
این فیلم با شعار سرآغاز نبرد با دموکراسی آغاز می شد و نشان می دهد 300 سرباز یونانی برای بسط و گسترش تمدن و دموکراسی در برابر انسان هایی شرور و بی تمدن ایستادگی می کند.
شاید هوش زاید الوصف زاک اشنایدر سازنده فیلم ,300 به وی این اجازه را ندهد که درک کند, زمانی که در قرون وسطی جهان غرب در جهل و نادانی میسوخت, چگونه چهره های تابناک علم و فرهنگ ایرانی جهان رو بسوی پیشرفت هدایت می کرد, و شاید هرگز نفهمد که نخستین قانون اجتماعی جهان در سرزمینی به نگارش درآمده که او, آن را به عنوان مهد انسان های غیر متمدن معرفی کرده است.
جالب اینجاست که فرانک میلر,نویسنده کتاب کمیک 300 که این اثر از روی آن ساخته شد, منبعش کتاب 9 جلدی چنگ پارسی اثر هرودوت است, کتابی که بسیاری از مورخان غربی همواره درباره غلوآمیز بودن امار ان, سخن گفتهاند.
آش شله قلمکار زاک اشنایدر, این اعجوبه سینمای جهان, انقدر شور شده که صدای منتقدان سینمای غرب رو هم در اورده.
کلودیاپوییک در مقالهای در روزنامه یواس تودی نوشته300 , اثری صرفا تجاری و حادثهای, غلوآمیز, مشمئز کننده و از لحاظ فرهنگی, بی محتوا و بیارزش است.
الکس مارکرسون هم مثل همکارش در مجله آتلانتاژورنال کانستیتیوشن,باتشبیه ملغمه 300 به فیلم های رایانهای که در ان یک بچه می تواند هزار مهاجم رونابود کند, نوشته اگر صحنه های پر برخورد و نقش آفرینی چند چهره هالیوودی را از این فیلم بگیریم چیزی به عنوان اثر سینمایی از آن باقی نمیماند.
در پایان باید به این نکته توجه کنیم که چنین تحرکاتی از جانب رسانه های غربی وصهیونیستی هر چند شاید این بار پوسته جدیدی پیدا کرده باشد ولی نمونه های آنرا در گذشته نیز در آثاری چون اسکندر ویا به عبارت هالیوودی الکساندر دیدهایم, ولی اندکی به این مسئله هم فکر کنیم که چرا در چنین زمانی و با چه هدفیدشمنان فرهنگ و تمدن اصیل, ریشه دار و کهن ایرانی را هدف گرفتهاند.