فتنه سید حسنی قلابی در عراق
پس از سقوط رژیم صدام در عراق و عدم ثبات در کشور و همچنین باز شدن فضاى سیاسى و مذهبى بازار گروهها وفرقههاى به اصطلاح عوام گرایانه و مدعیان دروغین ارتباط و نمایندگى امام زمان(عج) در این کشور رونق پیدا کرده ومتأسفانه تعدادى از مردم عوام را نیز گرد خود جمع نموده و داراى مریدان و هواداران کثیرى شدهاند. یکى از اینگروهها به رهبرى محمود حسنى الصرخى مىباشد. وى از شاگردان و مقلدین شهید صدر بوده که پس از سقوط رژیم عراق از جریان صدر جدا شده و بهعنوان یک جریانسیاسى و مذهبى فعالیت خود را آغاز مىنماید. وى در استانهاى جنوبى عراق داراى طرفداران و مقلدینى بوده وهمانند جریان صدر با حضور اشغالگران در عراق مخالف است. این جریان در بغداد و برخى استانهاى جنوبى داراىدفاترى است و تاکنون به مناسبتهاى مختلف از جمله اعلام مخالفت با حضور اشغالگران در عراق و همچنینحمایت از مرجعیت سیدحسنى تظاهراتهایى را برگزار کرده است. حسنى کیست؟ محمود عبدالرضا محمد لفته الخفاجى معروف به سیدمحمود حسنى الصرخى، متولد 1963 کاظمین، فارغ التحصیلدانشکده مهندسى بغداد در سال 1987 میلادى، متأهل و داراى چهار فرزند پسر مىباشد. از لحاظ شخصیتى فردى باتفکر، قوى، نترس، جسور و گوشهگیر است که چندان تمایلى به روابط شخصى ندارد. وى در زمان رژیم گذشته دستگیر شده و در زندان ابو غریب بازداشت مىگردد که پس از سقوط رژیم صدام، از زندانمتوارى مىشود. دفتر اصلى این جریان که تا قبل از آن توسط امن العام تعطیل شده بود در کربلا و برخى از استانهاىجنوبى و بغداد راهاندازى مىگردد و با وجود اینکه این طیف از گروه صدر جدا شده است دفاتر آن بهعنوان یکى ازپوششهاى مقتدى صدر به شمار مىرود.
این جریان بعلت فعالیتهاى گسترده در استانهاى دیوانیه و نجف داراىپایگاه مردمى بوده که در حال افزایش مىباشد. محل زندگى حسنى در شامیه (بین دیوانیه و نجف) است و به جهتعدم شناسایى، وى هر بار از یک خط تلفن استفاده مىکند. حمایت حسنى و طرفدارانش در مقطع درگیرى جیش المهدى، از مقتدى صدر موجب گردید درمیان هواداران مقتدىبه فردى انقلابى معروف شود. تحصیلات نامبرده در سال 1987 میلادى از دانشکده مهندسى بغداد فارغالتحصیل و در یک دفتر مهندسى عمران واقع درکاظمین مشغول بکار شد. در سال 1994 میلادى پس از اینکه به خدمت سربازى فراخوان مىشود وارد مدرسهعلمیه قوام و پس از آن بهمدت یکسال به مدرسه المهدیه منتقل مىگردد. وى از محضر اساتید و مراجع حوزه علمیهنجف مانند شیخ محمد اسحاق فیاض، شیخ مرتضى بروجردى، شیخ على غروى، آیتالله سیستانى و سیدمحمدصدر دروس حوزوى را در سطوح مختلف کسب مىکند و سپس اقدام به تدریس دروس حوزوى مىنماید. تألیفات نامبرده با انتشار عناوین 138 مورد از تألیفات و نوشتههایى که مدعى است آنها را نگاشته است خود را یکى ازصاحبان قلم در عرصههاى فقهى و دینى عنوان مىنماید که با فرض صحت این ادعا و با بضاعت دانش وى به نظرنمىرسد از بار علمى خاصى برخوردار باشد بطورى که حجتالاسلام کورانى که از محققین و پژوهشگران حوزهعلمیه قم مىباشد در خصوص کتابى که حسنى در خصوص دجال نوشته اظهار مىدارد: من این کتاب را که به جنگلىآشفته و متناقض است خواندهام »دجال« اصطلاحى است که از سوى الصرخى براى هر کس که مخالف عقاید وىباشد به کار مىرود و جالب آن است که این صفت حتى شامل آن دسته از مراجع تقلیدى که حضور در انتخابات عراقرا لازم دانستند نیز مىشود. البته بعضى از نوشتهها نیز در مقام مقابله، مناظره و پاسخگویى به منتقدینش بوده است کهدر زیر به مواردى از عناوین، اشاره مىگردد: - الفصل فى القول الفصل: الصرخى در این کتاب به نقد و بررسى کتاب »القول فى احکام الخل و الریاضیات للفقیه« وضعف علمى شیخ محمد یعقوبى (از شاگردان شهید صدر ثانى که اندکى پس از سقوط صدام از جریان مقتدى صدرجدا شده و حزب فضیلت را تأسیس نمود) پرداخته و به 35 مورد از خطاهاى شیخ محمد یعقوبى اشاره کرده است. - رساله فى النجاسه الخمر: در این کتاب در خصوص تفسیر و تحلیل ترکیبات مشروبات الکلى و علت نجس شدن اینموارد بحث کرده است. - الشب المستحکمه: در این کتاب شیخ محمد یعقوبى و دفتر صدر در مسجد الراس بهصورت تند نقد شدهاند. - المنهج الواضح: این کتاب در خصوص عبادات بحث کرده و مباحث اجتهاد، تقلید و روزه بهصورت کتابهاىجداگانهایى از آن چاپ و منتشر شده است. - الرسایل الاستفتاییه: این مجموعه از هشت رساله جداگانه که در خصوص موضوعات مختلف مانند معرفى خود،فعالیت در حوزههاى علمیه، تشریح شکلگیرى وهابیت و رهبران آن، مسائل فقهى تقلید، اجتهاد و... تشکیل شدهاست. - کتب دیگرى چون الفکر المتین، منهج الاصول، العبادات فى شهر رمضان و التکامل الاجتماعى، ریاح المنافقین واهل النفاق دایمه، المنطق و اصول الفقه، الرساله الاستفتاییه، العاشره، الثوره الحسینیه و الدوله المهدویه، من همالوهابیین، اختلافات امتى رحمه، على وولایه الشام از دیگر تألیفات الصرخى مىباشد. وکلاء و مقلدین پس از اعلام موجودیت و فعالیت گروه، وى نفراتى را بهعنوان نماینده شرعى خود در مناطق مختلف منصوبمىنماید از جمله: الف) عادل عبدالحسین دخیل البدیرى: از وکلاى حقوق شرعى وى در شهر شامیه واقع در استان دیوانیه که از منابعامن العام سابق بوده است. ب) حیدر صخره عبدالحمزه: از مقلدین وى و ساکن ناحیه الصلاحیه از توابع شامیه مىباشد که در سال 2001 میلادىبه جمع شاگردان دروس حوزه الصرخى پیوسته و قبلاً از منابع امن العام سابق بوده است. ج)احمد یحیى شاکر الموسوى: ساکن صوب الصغیر از توابع شامیه مىباشد وى قبلاً از مقلدین آیتالله سیستانىبوده است. د) حیدر عبد على عبدالحسین عبدالرضا الظالمى ه) عبدالحسن جبر حمزه عبیس الشبلى ز) نماینده صرخى در کربلا فردى روحانى بنام سیدضیاء و در بصره شخصى بنام سیدصادق مىباشد که مطرح استوى با انگلیسىها مرتبط است و در جریان آشوب اخیر کربلا و تخریب حسنى (رسوا کردن حسنى در کربلا)بنا بهاظهار حسناوى (نماینده مقتدى صدر در فرات) صالح مطلک (تئوریسین اهل سنت و معاند شیعه) چندگونى پولبراى سیدصادق فرستاده است. دیدگاههاى حسنى نامبرده خود را مجتهد اعلم زنده در نجف و خارج نجف و ولایت فقیه مطلق و غیرمتجزى معرفى کرده و بر همیناساس به اعتبار اینکه وى مجتهد اعلم زنده است بر وجوب عدول مکلفین از تقلید مجتهدین دیگر حتى مقلدین شهیدصدر و تقلید از خویش فتوا داده و تأکید کرده مادامى که مجتهد اعلم وجود دارد تقلید از او واجب و غیر از آن جایزنمىباشد و اگر کسى از مراجع اعتراضى دارد حاضر است که مناظره و مباحثه کند. وى معتقد است براى تعجیل در ظهور باید با افراد فاسد و شرور ارتباط برقرار کرد و از ایشان یارى طلبید و از افرادمتدین باید قطع امید کرد. تاکنون مطالب مختلفى از مشارالیه که شامل اقوال و نصایح او مىباشد، تحت عنوان آیتاللهالعظمى السید محمد الحسنى الصرخى چاپ و منتشر شده است. اظهار نظرها و موضعگیرى شخصیتها ادعاهاى مختلف نامبرده موجب بروز واکنش از سوى برخى از شخصیتها و روحانیون گردید و همین امر تنشهایىرا نیز میان دو طرف بهوجود آورده است از جمله: - دفتر آیتالله سیدکاظم حائرى در پاسخ به تحرکات حسنى با صراحت اعلام کرد که اعتمادى به او نیست. این دفترهمچنین اضافه کرد: از نظر آیتالله حائرى سیدمحمد الحسنى الصرخى مجتهد نیست و ایشان به وى اعتمادىندارند. - حجتالاسلام على کورانى نیز در یک مصاحبه تلویزیونى از شبکه الکوثر، ادعاى حسنى مبنى بر اطاعت همهجهانیان از وى را قابل تأمل دانسته است. ایشان پس از برخورد تند هواداران حسنى در واکنشى به مصاحبه پخش شدهاز شبکه تلویزیونى کوثر اعلام نمود: »من در این برنامه مطلب خاصى نگفتهام، تنها به این نکته اشاره کردم که الصرخىادعا کرده که »امام مهدى(عج) به وى امر کردهاند که مرجع تقلید تمامى جهانیان باشد و لذا بر همگان فرض است که ازوى اطاعت کنند« در حالى که طرح چنین ادعاى بزرگى طبق روایات وارده نیاز به اثبات معجزه دارد. ایشان با اشاره بهاینکه محور این برنامه بررسى ادعاهاى یک فرد مدعى ارتباط با امام مهدى(عج) بنام احمد الحسن الیمانى در جنوبعراق و دروغپردازىهاى وى در سایت اینترنتىاش بوده و نه شخص الصرخى، گفت: موضوع را دستاویزى قرار دادهتا که به هوادارانش بقبولاند که اینجانب در برنامه مذکور به وى توهین کردهام. - شیخ محمد یعقوبى با جناق حسنى و رئیس حزب فضیلت عراق در خصوص وى عنوان نموده: حسنى از ایامجوانى همین ادعاها را داشته و مدام اظهار مىنموده که خواب دیدم و یک دفعه عمامه سیاه گذاشته و آنرا ناشى ازهمین ادعاها مىداند. وى معتقد است پیروان حسنى تعدادى افراد افراطى، خشک و احمق مثل خوارج مىباشند واحتمال هدایت انگلیسىها بهصورت غیرمستقیم در این جریان وجود دارد. - سیدعلى بغدادى یکى از روحانیون معروف عراق نیز در خصوص وى گفته است: در سال 1384 حسنى ادعا مىکردامام زمان خواهان ازدواج با خواهر من است! - سیدمرتضى قزوینى امام جماعت صحن مطهر امام حسین(ع) بهصورت غیرمستقیم مطالبى علیه جماعت حسنىمطرح کرد و اظهار داشته: عدهاى شیاد جمع شدند و مراسمهایى برگزار مىکنند که مردم نباید گول آنها را بخورند. اقدامات طیف حسنى - در پى انعکاس نظر حجتالاسلام کورانى از شبکه الکوثر در خصوص شخص حسنى تعدادى در حدود 500 فر ازطرفداران این گروه در تاریخ 85/3/21 با تجمع در مقابل کنسولگرى ایران در کربلا اقدام به سنگپرانى نموده که درجریان این اقدام تمامى شیشهها و باجهها خرد شده و با ورود به داخل ساختمان اقدام به نصب پرچم عراق کردند کهمتعاقب آن دو تن از مقامات محلى کربلا با کنسول نمایندگى ملاقات نموده و خواستههاى هواداران را مبنى برعذرخواهى رسمى شبکه و پخش برنامه جوابیه خود از آن و همچنین درخواست تضمین کتبى کنسولگرى به اینکهدیگر چنین برنامههایى از این شبکه پخش نخواهد شد بیان نمودند و مجدداً تهدید کردند که اگر خواستههایشانبرآورده نشود ساختمان کنسولگرى را دوباره مورد حمله قرار داده و به آتش خواهند کشید. - همچنین عدهاى دیگر از هواداران وى در تاریخ 85/3/24 با حمله به کنسولگرى ایران در بصره بخشهایى از اینساختمان تازه تأسیس را به آتش کشیدند. لازم بذکر است قبل از اقدام شبکه کوثر حسنى با ادعاى اینکه »امام زمانفرموده من دارم مىآیم و مقدمات ظهور را فراهم نمایید« قصد داشت یک ماه را به حرم (بینالحرمین) بیاید که باپخش صحبتهاى آقاى کورانى، مریدان صرخى فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به تحرکاتى از جمل شکستنشیشه مغازه و اتومبیل مىنمایند. - هواداران در اقدامى دیگر در پاسخ به مخالفت آقاى مرتضى قزوینى علیه حسنى اقدام به ترور وى مىکنند که ازناحیه دست و پا مورد اصابت گلوله قرار مىگیرد لکن از این حادثه جان سالم بدر مىبرد. - شایع است انفجار اخیر اتوبوس حامل زوار ایرانى در کوفه توسط عوامل حسنى و به قصد انتقام از ایران (شبکهالکوثر) صورت گرفته است. - روحانى دیگرى بنام شیخ حیدر حسنى معروف به حسنى یمانى بهنگام حضورش در ایران همانند نامبرده ادعاهایىداشته که دستگیر و مدتى بازداشت بوده اما بهنگام مرخصى از کشور متوارى و اکنون در کربلا بسر مىبرد و همانادعاهاى واهى و مرید پرورى را دنبال مىکند و ادعاى سیادت نیز دارد. - حسب اطلاع هواداران حسنى پس از ناکامى براى ورود به حرم امام حسین(ع) و در تاریخ 85/5/23 بمنظورانتقامگیرى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مىنمایند و بهصورت مسلخانه به مراکز پلیس یورش مىبرند که پلیسبغداد بلافاصله نیروهاى کمکى خود را راهى کربلا مىنماید و موفق به سرکوب هواداران حسنى مىشوند لکنتیراندازى بهصورت پراکنده ادامه داشته و پلیس براى آرام کردن جو حاکم به شهر کربلا روز 85/5/24 را حکومت نظامى و منع تردد اعلام مىنماید. خبر دیگر حاکى است طیف حسنى روز 85/5/25 و در حمایت از حسنى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مىنمایدکه طبق برآورد بهعمل آمده حدود 5 هزار نفر در این تجمع و راهپیمایى شرکت کردهاند که تعداد روحانى نیز در آنحضور داشتهاند. خبر دیگر حاکى است طیف حسنى روز 85/5/25 و در حمایت از حسنى اقدام به راهپیمایى در شهر کربلا مىنمایدکه طبق برآورد بهعمل آمده حدود 5 هزار نفر در این تجمع و راهپیمایى شرکت کردهاند که تعدادى روحانى نیز در آنحضور داشتهاند. - در تاریخ 85/6/9 هواداران حسنى تعداد 16 نفر از جماعت صحن حرمین را سوار مینىبوس کرده و در منطقهاى درکربلا به قتل مىرسانند. موضع حسنى در قبال ایران نامبرده در مقاطع و مناسبتهاى مختلف در رابطه با ایران اظهار نظراتى انجام مىدهد. در واقع وى همیشه به ایراننگاهى بدبینانه داشته و همواره مىپندارد که ایران در کشور عراق قصد مداخله داشته و حتى دخالتهایى نیز داشتهاست و به همین جهت مخالفت خود را بهطور علنى اظهار مىنماید از جمله اخیراً بیانیهاى به این شرح صادر کردهاست: »ماجراى دخالتهاى ایران در عراق مسألهاى است که نیاز به اثبات و دلیل ندارد و حتى نیاز به انکار از سوىایرانیان نیز ندارد زیرا خطابهاى (آیت الله) رفسنجانى، تشویقهاى آقاى احمدىنژاد و تصریحات (حضرتآیتالله العظمی) خامنهاى همه دلالت بر این دارند که آنها مورد خطابشان ارواح نیستند بلکه به افراد معلومى خطاب مىکنندکه داراى نفوذ، تأثیر و مراکزى در عراق کنونى هستند. سایر کشورهاى همسایه هم مانند ایران در تلاشند که تا از عراقاستفاده نمایند. آنها با ایجاد ناامنى درعراق مىخواهند آن را از یکپارچگى خارج کنند و به مریضى تبدیل کنند کهخوب شدنى نیست.« پیرو چنین دیدگاهى جماعت حسنى در تابستان سال جارى با تجمع در بین الحرمین با لباسهاى یک دست و شبهنظامى به تظاهرات و مانور پرداخته و با پارچه نوشتههایى علیه جمهورى اسلامى شعارهاى اعتراضآمیزى مانند: - عتبات چرا در اشغال ایرانیان است. - سفارت ایران را بسته و سفیر را اخراج کنید. - عراق را از اسارت ایرانیان خارج کنید.