سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

جدال کبوترها و بازها

نقشه جهانی رأی به نامزدهای دمکرات و جمهوریخواه

ترکیب آرای باراک اوباما و مک کین در ایالت‏های آمریکا

در حالی که دو روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، باراک اوباما کاندیدای دموکرات‌ها و جان مک‌کین کاندیدای جمهوری‌خواهان، دو رقیب نهایی در این رقابت‌ طولانی، در انتظار رویارویی در مرحله‌ی آخر این ماراتن هستند. این در حالی است که در این آخرین روزها بیل کلینتون رییس جمهور سابق آمریکا نیز در یک گردهمایی تبلیغاتی از اوباما حمایت کرد.

                                     

الف) حزب دموکرات

باراک اوباما نماینده‌ی ایالت ایلینویز در سنا، هیلاری کلینتون نماینده‌ی حزب دموکرات در سنا از ایالات نیویورک، جان ادواردز سناتور سابق ایالت کارولینای شمالی، جو بایدن نماینده‌ی سنا از ایالت دلاور، کریس داد سناتور ایالت کنتیکات، مایک گراول نماینده‌ی سنا از ایالت آلاسکا، دنیس کوچینیک عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت اوهایو و بیل ریچاردسون فرماندار نیومکزیکو، در ابتدا به عنوان هشت کاندیدای کبوترها (حزب دموکرات) برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شدند.

سلسله انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا از سوم ژانویه‌ی سال جاری میلادی جهت تعیین نامزد اصلی هر یک از احزاب جمهوری خواه و دموکرات آغاز شد. در نخستین مرحله انتخابات کمیته‌ی درون حزبی موسوم به کاکس (Caucus) در ایالت آیووا برگزار شد. ایالت نیوهمشایر در تاریخ 8 ژانویه شاهد برگزاری انتخابات مقدماتی (Primary) دموکرات‌ها بود. در تاریخ 19 و26 ژانویه نیز به ترتیب انتخابات درون حزبی در ایالت نوادا و انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی برگزار شد.

بر اساس قوانین حزب دموکرات، هر کاندیدا متناسب با میزان ‌آراء ماخوذه‌اش در روزهای برگزاری سلسله انتخابات مقدماتی و درون حزبی موفق به کسب تعداد مشخصی نماینده تحت عنوان Delegates می‌شود. در واقع این نمایندگان بودند که در کنوانسیون ملی حزب دموکرات که از روز دوشنبه 25 اوت تا روز پنجشنبه 28 اوت در دنور واقع در ایالت کلرادو تشکیل شد به نامزد اصلی حزبشان رای دادند.

انتخابات مقدماتی و درون حزبی طبق برنامه در ایالتهای دیگر برپا شد و نهایتا در تاریخ 5 فوریه، آمریکا شاهد یک سونامی انتخاباتی موسوم به "سوپرتیوزدی" بود؛ انتخاباتی که از آن به عنوان سه‌شنبه‌ی‌ بزرگ یاد می‌شود (Super Tuesday). در این روز مردم بیش از 20 ایالت برای تعیین نامزد حزبشان به پای صندوق‌های رای رفتند. سناتور اوباما در انتخابات درون حزبی ایالت آ‌یووا به برتری رسید و سناتور هیلاری کلینتون آراء مردم نیوهمشایر را از آن خود ساخت. در کش و قوس انتخابات زنجیروار مقدماتی و درون حزبی، سناتور اوباما به لحاظ میزان برخورداری از نمایندگان حزبی که سرنوشت نامزدی‌اش را در کنوانسیون ملی حزبی در دنور رقم می‌زدند، از رقیبش هیلاری کلینتون پیشی گرفت. طبق قوانین هر کاندیدایی که به حد نصاب 2 هزار و 25 نماینده در مجموع انتخابات مقدماتی و درون حزبی دست یابد، به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر معرفی می‌گردد که سناتور باراک اوباما در 3 ژوئن به این مهم نایل شد و به دنبال آن سناتور هیلاری کلینتون شکست خود را پذیرفت و اوباما نام خود را رسما به عنوان نخستین کاندیدای سیاه‌پوست انتخابات ریاست جمهوری آ‌مریکا ثبت کرد.


ب) حزب جمهوری خواه

اما در سوی دیگر این ماراتن انتخاباتی، بازهای جمهوری خواه جهت تثبیت و تداوم سلطه‌ی جمهوری خوان بر کاخ سفید با کاندیداهای خود وارد عرصه‌ی نبرد شده بودند. سناتور جان‌ مک‌کین از آریزونا، مایک هاکبی فرماندار سابق ایالت آرکانزاس، میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست، ران پال عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت تگزاس، فرد تامپسون سناتور بازنشسته‌ی ایالت تنسی، دانکن هانتر عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دادند.

مایک هاکبی در ابتدای این ماراتن، خیره کننده ظاهر شد. وی در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا که در تایخ 3 ژانویه برگزار شد، موفق شد 34 درصد آراء را کسب کند. رامنی با کسب 25 درصد آراء و تامپسون و مک‌کین هر یک با کسب 13 درصد آراء در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و ران پال و رودی جولیانی هر یک به ترتیب حائز 10 و 4 درصد آراء شدند.

انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمشایر برای مک‌کین و رامنی به نوعی قمار و شرط‌بندی تبدیل شده بود. رقابت بین این دو در این ایالت بسیار داغ و تنگاتنگ بود و طبق نتایج رسمی سناتور مک‌کین 37 درصد آراء و رامنی 32 درصد آراء را به خود اختصاص دادند و هاکبی با کسب 11 درصد آرا بر جولیانی که تنها حائز 9 درصد آرا شده بود غلبه کرد.

در تاریخ 31 ژانویه، مک‌کین از حمایت آرنولد شوارتزنگر فرماندار کالیفرنیا برخوردار شد و مبارزات انتخاباتی خود را با این چهره‌ی مشهور ادامه داد. نظر به اینکه کالیفرنیا از ایالتهای سرنوشت‌ساز و حساس در انتخابات سوپرتیوزدی محسوب می‌شد و به علاوه دارای بیشترین تعداد نمایندگان حزبی در کنگره‌ی ملی حزب جمهوری خواه بود، لذا این حمایت برای سناتور مک‌کین حیاتی و پیش‌برنده بود. در انتخابات سه‌شنبه‌ی بزرگ سناتور مک‌کین توانست آراء مردم زادگاهش یعنی ایالت آریزونا را درو کرده و هر 53 نماینده‌ی قابل احراز در این ایالت را از آن خود سازد.

وی همچنین موفق به کسب تقریبا تمامی 173 نماینده‌ی قابل احراز حزب جمهوری‌خواه در ایالت کالیفرنیا شد. مک‌کین در ایالتهای کنتیکات، دلور، ایلینویز، میزوری، نیوجرسی، نیویورک و اوکلاهما نیز به پیروزی دست یافت.

طبق قوانین حزب جمهوری خواه، هر کاندیدایی که قادر بود به حد نصاب هزار و 191 نماینده قابل احراز در کنوانسیون ملی حزبش دست پیدا کند، نامزدی حزب متبوع خود را در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر کسب می‌کرد. به همین ترتیب سناتور جان‌مک‌کین 71 ساله که به لحاظ میزان برخورداری از این تعداد نمایندگان از رقیبش رامنی به طرز خیره کننده و شکست ناپذیری پیش بود، سرانجام نامزدی حزبش را در انتخابات چهارم نوامبر تصاحب نمود.

16 کاندیدای مدعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات از بیش از یکسال پیش تا کنون با انواع و اقسام طرح‌ها و برنامه‌ها و وعده وعیدها و صرف هزینه‌های هنگفت و گهگاه تهمت و افترازنی به رقبای خود مبارزات انتخاباتی طوفانی را آغاز کردند و این توفان اکنون بین دو کاندیدای اصلی یعنی باراک اوباما و مک‌کین؛ یکی نماد امیدواری و اصلاحات و دیگری نماد سنت شکنی و تجربه، با شدت بیشتر همچنان در حال وزیدن است.

اوباما که امیدوار است نام خود را به عنوان نخستین رییس‌جمهور سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا به ثبت برساند و از سوی دیگر جان‌مک‌کین که خود را فردی آزموده در عرصه‌ی سیاست خارجی و حوزه‌ی امنیت ملی برشمرده، این روزها نه تنها ایالات متحده بلکه جهان را تحت الشعاع افکار، برنامه‌ها و وعده‌های خود قرار داده‌اند. 


نوشته شده در  یکشنبه 87/8/12ساعت  11:1 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

کاملا بدون شرح

 

 

دوستان مطئمن باشند که لیسا حامیان به استحضار جناب آقای دکتر!! کردان خواهد رسید.


نوشته شده در  شنبه 87/8/11ساعت  2:27 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

و قاف حرف آخر عشق است

قیصر امین‌پور: شاعری که مثل چشمه مثل رود، غمگسار غنچه‌های دل‌گرفته بود


 قیصر امین‏پور دوم اردیبهشت 1338 در گتوند دزفول به دنیا آمد به همین خاطر هم جنگ یکی از نخستین مسایلی بود که وی در شعرهای دوران جوانی به آن پرداخت و الحق که شعرهای وی در حوزه‌ی ادبیات مقاومت از ماندگارانند. امین پور تا سال 1357 در همان منطقه به تحصیل پرداخت و سپس براى ادامه‌ی تحصیل به تهران عزیمت کرد. او که زادگاهش را براى تحصیل در رشته‌ی دامپزشکى ترک کرده‌بود پس از مدتى از این رشته انصراف داد و به رشته‌ی علوم اجتماعى روی آورد اما از آن جا که مقدر بود او «قیصر شعر ایران» باشد، تحت تأثیر یاران و دوستان هم‌مرام و به دلیل علاقه‌ای که به شعر و ادبیات در خود احساس می‌کرد، رشته‌ی تحصیلى‌اش را از علوم اجتماعى به ادبیات تغییر داد. در همان سال‌ها بود که حلقه‌ی هنری-ادبی «حوزه‌ی هنرى» را با حضور افرادى مانند مرحوم سیدحسن حسینى، مرحوم سلمان هراتى، محسن مخملباف، حسام‌الدین سراج، محمدعلى محمدى، یوسف‌على میر شکاک، حسین خسروجردى و ... شکل داد. گروهى که بنیان‌گذاران جوان حوزه‌ی هنرى نام گرفتند و بعدتر چهره‌هایى مانند سهیل محمودى، ساعد باقرى، عبدالملکیان، کاکایى، فاطمه راکعى، علیرضا قزوه و بسیار افراد نام‌آشنای دیگر نیز به آنان پیوستند. در سال 1366 قیصر امین‌پور، بیوک ملکى و فریدون عموزاده خلیلى، نشریه‌ی «سروش نوجوان» را طراحى و منتشر کردند و به این ترتیب «سروش نوجوان» متولد شد و هنوز، حیات خود را وام‌دار تلاش آن دوستان شاعر است. امین‌پور دکترای خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 76 با دفاع از پایان‌نامه‌ی خود با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» که با راهنمایى دکتر محمدرضا شفیعى کدکنى به سامان رسیده بود، اخذ کرد -این پایان‌نامه در سال 83 و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. در همان سال او به عنوان سردبیر مجله‌ی سروش نوجوان به کار پرداخت و تدریس در دانشگاه الزهرای تهران را آغاز کرد و بعدها دبیرى بخش ادبیات فصلنامه‌ی هنر و مسؤولیت دفتر شعر جوان را نیز بر عهده گرفت.

با وجود آن‌که قیصر امین‌پور مثل بسیاری از شاعران دیگر معاصر خود زیاد در حیطه‌ی ادبیات کودک و نوجوان درنگ نکرد، شعرهای درخشان و ماندگاری از خود برجای گذاشت و برنده‌ی تندیس ماه طلایى (برگزیده شعر کودک و نوجوان 20 سال انقلاب) شد. هم‌چنین در سال 1368 توانست تندیس مرغ آمین را -جایزه ویژه نیما یوشیج- دریافت کند.

به طور کلی، زندگی شعری قیصر امین پور را می توان به دو دوره‌ی قبل از نیمه‌ی دهه‌ی شصت و بعد از آن تقسیم کرد که زبان شعری خاص وی در این دوران شکل می‌گیرد و به ثبات می‌رسد.

امین‌پور، در سال 1382 به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. او که به دلیل تصادف رانندگی در سال 1378 کم‌کم از کارهای مطبوعاتی کناره گرفته‌بود، با شدت یافتن بیماری دچار نارسایی هر دو کلیه شد به طوری که کار وی به جراحی‌های متعدد کشید و بعد از پیوند ناموفق کلیه برای معالجه به خارج از ایران هم اعزام شد.

«دستور زبان عشق» آخرین کتاب دکتر قیصر امین‌پور است که در دوران اوج‌گیری بیماری منتشر شد. پیش از آن، «شعر و کودکی» نیز که درباره‌ی پیوند شعر و کودکی و روانشناسی شعر و مقایسه‌ی خلاقیت‌های شاعرانه و زیبایی‌های شعری با نظریه‌های روان شناسی رشد کودک است، با استفاده از نمونه‌هایی از شعر فارسی، از وی در دوران بیماری به چاپ رسیده بود. «دستور زبان عشق» گام بلند دیگری بود در جهت حرکت همیشه رو به جلوی دکتر قیصر امین‌پور در حیطه‌ی ادبیات.

قیصر امین پور در تاریخ هفتم آبان‌ماه 1386 در اثر شدت‌یافتن بیماری، در بیمارستان دی تهران درگذشت و  دوستان ِ دلسوخته و دل ِ سوخته‌ی مریدان را در سوگ خویش سیاهپوش کرد.


نوشته شده در  جمعه 87/8/10ساعت  11:42 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

بانوی کرامت

 

تاریخ چشم به راه فاطمه ای دیگر است. انتظار به سر می آید و شمیم دلنوازی، خانه خورشید را فرا میگیرد. خنکای حضور دوباره فاطمه (س) در فضای مدینه جاری می شود و کوثر فاطمی، جوشیدن میگیرد. به کوچه باغهای حرم تو پناه می آورم و در سایه سار ملکوتی آن، نفسی تازه می نمایم. کنار نهر استجابت می نشینم و قطره ای می شوم در آبی زلال اشک های زائرانت. ضریح نورانی ات را در آغوش میگیرم و از بین شبکه های آن، مزار مطهر تو را تماشا می کنم. باورم نمی شود! آیا به این سادگی به زیارت تو آمده ام! تو که زیارتت، همسان زیارت یاس گمشده مدینه است!
حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.

 سرچشمه دانش

 حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: «هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد». بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) «عالمه غیر معلمه» بوده است. 

 مظهر فضایل

 حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت  می شوند.»

 مقام علمی حضرت معصومه (س)

 حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.

فضیلت زیارت

 دعا و زیارت، پر و بال گشودن از گوشه تنهایی، تا اوج با خدا بودن است. دعا و زیارت، جامی است زلال از معنویت ناب درکام عطشناک زندگی؛ و زیارت حرم معصومه (س)، بارقه امیدی در فضای غبارآلود زمانه، فریاد روح مهجور در هنگامه غفلت و بی خبری، و نسیمی فرحناک و برخاسته از باغستان های بهشت است. زیارت مرقد فاطمه معصومه (س)، به انسان اعتماد به نفس می دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز می دارد و به تلاش بیشتر دعوت می کند. زیارت مزار با صفای کریمه اهل بیت (س)، سبب می شود که زائر حرم، خود را نیازمند پروردگار ببیند، در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبر- که سرچشمه تمامی بدبختی ها و سیه روزی هاست- فرو آید و حضرت معصومه (س) را واسطه درگاه پروردگار عالمیان قرار دهد. بر همین اساس است که برای زیارت آن حضرت، پاداش بسیار بزرگی وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: «هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست».

برگزیدن شهر قم

پس از آنکه حضرت معصومه (ع) به شهر ساوه رسید، بیمار شد. چون توان رفتن به خراسان را در خود ندید، تصمیم گرفت  به قم برود. یکی از نویسندگان در این باره که چرا حضرت معصومه (س) شهر قم را برگزید، می نویسد: «بی تردید می توان گفت که آن بانوی بزرگ، روی ملهم و آینده نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش  می آید - محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود - بدین دیار روی آورد. این جریان به خوبی روشن می کند که آن بانوی الهی، به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجه داشته و خود را با شتاب بدین سر زمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایه ریزی کرده است.

امام رضا (ع) و لقب «معصومه»

 حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، علامه مجلسی (ع) در اینباره میگوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

کریمه اهل بیت

 حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقیهان گران قدر شیعه، به لقب «کریمه اهل بیت» یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است. بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گرانقدر، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، این لقب از طرف امام صادق (ع) بر حضرت معصومه (س) اطلاق شده است. در این رؤیا، امام صادق (ع) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کریمه اهل بیت.

القاب حضرت معصومه (س)

 به طور کلی، سه زیارت نامه برای حضرت معصومه (س) ذکر شده که یکی از آن ها مشهور و دو تای دیگر غیر مشهور است. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده؛ به قرار ذیل است: طاهره (پاکیزه)،  حمیده (ستوده)؛ بِرّه (نیکوکار)؛ رشیده (حد یافته)؛ تقّیه (پرهیزگار)؛ رضّیه (خشنود از خدا)؛ مرضیّه (مورد رضایت خدا)؛ سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)؛ سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ سیدةُ نساء العالمین (سرور زنان عالم). هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

شفاعت حضرت معصومه (س)

 بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم، از آن به «مقام محمود» تعبیر شده است. همین طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد. این دو بانوی عالی قدر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا (س) و شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند. در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا (س) همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن، جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا را، شفاعت گنهکاران از امت محمد (ص) قرار داد»، این حدیث از طریق اهل سنت نیز نقل شده  است. پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیج بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه (س) نمی رسد. بر همین اساس است که حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند».

سرّ قداست قم

در احادیث فراوانی به قداست قم اشاره شده است. از جمله امام صادق (ع) قم را حرم اهل بیت (ع) معرفی و خاک آن را، پاک و پاکیزه تعبیر کرده است. همچنین ایشان در ضمن حدیث مشهوری که درباره قداست قم به گروهی از اهالی ری بیان کردند، فرمودند: «بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت، او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند». او می گوید: من این حدیث را هنگامی از امام صادق (ع) شنیدم که حضرت موسی بن جعفر(ع) هنوز دیده به جهان نگشوده بود. این حدیث والا، از رمز شرافت و قداست قم پرده برمی دارد و روشن می سازد که این همه فضیلت و شرافت این شهر که در روایات آمده، از ریحانه پیامبر، کریمه اهل بیت (س)، مهین بانوی اسلام، حضرت معصومه (س) سرچشمه می گیرد که در این سرزمین دیده از جهان فرو می بندد و گرد و خاک این سرزمین را، توتیای دیدگان حور و ملایک می کند. 
غروب غمگین

حضرت فاطمه (س) پس از  ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال 201 هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه (س) که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است. سلام بر سالار زنان جهان و فرزند پیام آوران مهر و مهتران جوانان بهشتی. ای فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت داری.


نوشته شده در  جمعه 87/8/10ساعت  12:9 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از مدت‏ها دوری - البته دوری ظاهری - از نافذ عزیز و ننوشتن در آن برایم بسیار سخت بود که مطلب تازه‏ای در اینجا بنویسم. در این مدت نسبتا طولانی، حوادث و وقایع بسیاری در کشور رخ داده است که هر کدام از آنها می‏تواست بهانه خوبی برای نوشتن مطالب زیادی باشد که متاسفانه توفیق نصیب نشد.

به هر حال تصمیم بر این گرفته‏ام که به حول و قوه الهی فصل نوینی از فعالیت نافذ را آغاز نمایم که تاکید بیشتر در این دوره بیان تجربیات و مسایل پیش آمده برای خودم در فعالیت‏های دانشگاهی و اجرایی خواهد بود. اگرچه همانند دوره قبل انعکاس اخبار و وقایع مهم کشور و حاشیه‏نویسی بر آنها نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

در اینجا لازم است از همه دوستان عزیزی که به صورت‏های مختلف پیگیر وضعیت نافذ و خواستار بروز رسانی آن بودند تقدیر و تشکر نمایم. امیدوارم که خداوند به همه ما توفیق بندگی و خدمت عنایت فرماید.

 


نوشته شده در  چهارشنبه 87/8/8ساعت  11:51 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

به زودی بازخواهیم گشت.

 

 

coming soon

 

 

سنرجع سریعا

 

 


نوشته شده در  یکشنبه 87/1/25ساعت  9:35 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()

<      1   2