سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

اسراف، عیب ملی

روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خطبه‏های عید سعید فطر، در مطالب مهمی به برخی از درس‏های ماه مبارک رمضان اشاره فرمودند. یکی از بحث‏های مهم و کلیدی ایشان موضوع اسراف و جایگاه آن در بین ایرانیان بود.

ایشان فرمودند:
« ما مردم مسرفى هستیم؛ ما اسراف میکنیم؛ اسراف در آب، اسراف در نان، اسراف در وسائل گوناگون و تنقلات، اسراف در بنزین. کشورى که تولید کننده‏ى نفت است، وارد کننده‏ى فرآورده‏ى نفت - بنزین - است! این تعجب‏آور نیست؟! هر سال میلیاردها بدهیم بنزین وارد کنیم یا چیزهاى دیگرى وارد کنیم براى اینکه بخشى از جمعیت و ملت ما دلشان میخواهد ریخت و پاش کنند! این درست است؟!
ما ملت، به عنوان یک عیب ملى به این نگاه کنیم. اسراف بد است؛ حتى در انفاق راه خدا هم میگویند. خداى متعال در قرآن به پیغمبرش میفرماید: «لا تجعل یدک مغلولة الى عنقک و لا تبسطها کل البسط»؛ در انفاق براى خدا هم اینجورى عمل کن. افراط و تفریط نکنید. میانه‏روى؛ میانه‏روى در خرج کردن. این را باید ما به صورت یک فرهنگ ملى در بیاوریم. قرآن میفرماید: «و الّذین اذا انفقوا»؛ کسانى که وقتى میخواهند خرج کنند، «لم یسرفوا و لم یقتروا»؛ نه اسراف میکنند - زیاده‏روى میکنند - نه تنگ میگیرند و با فشار بر خودشان، زندگى میکنند؛ نه، اسلام این را هم توصیه نمیکند. اسلام نمیگوید که مردم بایستى با ریاضت و زهد آنچنانى زندگى کنند؛ نه، معمولى زندگى کنند، متوسط زندگى کنند. اینکه مى‏بینید بعضى از فضولهاى خارجى، دولتهاى خارجى، دائم و دم‏به‏ساعت، چندین سال است که ملت ما را تهدید میکنند که تحریم میکنیم، تحریم میکنیم، تحریم میکنیم - بارها هم تحریم کرده‏اند - به خاطر این است که چشم امیدشان به همین خصوصیت منفى ماست. ما اگر آدمهاى اهل اسراف و ولنگارى در خرج باشیم، ممکن است تحریم براى آدم مسرف و ولنگار سخت تمام بشود؛ اما ملتى که نه، حساب کار خودش را دارد، حساب دخل و خرج خود را دارد، حساب مصلحت خود را دارد، زیاده‏روى نمیکند، اسراف نمیکند. خوب، تحریم کنند. بر یک چنین ملتى از تحریم ضررى وارد نمیشود. این نکته را از ماه رمضان به یاد نگه داریم و ان‏شاءاللَّه عمل کنیم.»

همانطور که مشاهده کردید معظم له از اسراف به عنوان یک عیب ملی یاد کردند. پس راه مبازره با یک عیب ملی، بسیج ملی است. در این خصوص نکاتی را برای خودم و سایر خوانندگان عزیز نافذ متذکر می‏شوم:

1- این حرکت و اقدام مقام معظم رهبری همچون سایر اقدامات ایشان باید شروعی باشد برای یک عزم ملی. همه بخش‏های دولتی و غیر دولتی باید با تمام توان از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و در جهت ریشه کن کردن این عیب ملی اقدام نمایند.
همگان دیدیم که با یک برنامه‏ریزی صحیح و البته هوشمندانه چگونه می توان از هدر رفتن میلیون‏ها دلار هزینه سوخت در خیابان‏ها جلوگیری کرد. ما ملتی هستیم که بارها نشان داده‏آیم خواستن توانستن هست و اینبار هم اگر بخواهیم می توانیم با این عیب ملی مبارزه کنیم.

2- مهمترین اقدام در لبیک به ندای رهبری باید از سوی نهادهای فرهنگی به خصوص صدا و سیما صورت پذیرد. باید این مساله که اسراف یک عیب ملی است به شعار و محتوای تمام برنامه‏های تلویزیون تبدیل گردد. هنگامی که زمینه‏های فرهنگی موضوع خوب شکل بگیرد ریشه‏کن کردن آن به راحتی انجام خواهد شد.

3- دستگاه های دست اندرکار با ارائه آمارهای صحیح، میزان اسراف و تبذیرهای صورت گرفته را به مردم گزارش دهند.

4- باید مواردی که با بهبود روش‏های انجام کار، امکان کاهش اسراف وجود دارد، مورد شناسایی قرار گرفته و نسبت به اصلاح آنها اقدام گردد.

5- هر کدام از ما تصمیم بگیریم که از امروز در مصرف موهبت‏های الهی مثل آب و ... و حتی وقت‏مان از اسراف پرهیز کنیم .

6- در نهایت نیز خواهشی از دوستان وبلاگ نویس خودم دارم که با راه انداختن یک موج (‏البته اگه از نوع مکزیکی هم باشه خوبه!!!) واکنش عملی خود را در لبیک به بیانات رهبری به نمایش بگذارند. چرا که مهترین وجه فرمایش رهبری کار فرهنگی است و وبلاگ نویسان قطعا می توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کنند.

------------------------------

لبیک دوستان وبلاگ نویس به ندای رهبری

- برا ما نمی گن دکتررررر!! - تا صبح انتظار

- مگر چه شده است؟ - گام آخر

- اسراف های نهان - وبلاگ گروهی فصل انتظار

- اسراف کار شهید نمی‏شود! - بدون متن

- اسراف وبلاگی! - گام آخر

- عیب ملی - کلبه احزان


نوشته شده در  یکشنبه 86/7/22ساعت  12:24 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()