سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه شد

تعبیر خواب هولناک لائیک‏ها

عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه با بدست آوردن اکثریت نسبی آرای پارلمان توانست رئیس جمهور این کشور شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در دومین دور از رای‌گیری پارلمان از دستیابی به اکثریت آرا بازمانده بود.
گل که نامزد حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه است باید در این دور اکثریت دو سوم آرا یعنی 367 رای را به دست می‌آورد اما نتوانست بیشتر از 337 رای پارلمان 550 نفری را به دست آورد.
نخبگان لائیک ترکیه شامل ژنرال‌های ارتش، رهبران مخالفان و قضات این کشور تلاش اول گل برای ریاست‌جمهوری را که ماه ژانویه صورت گرفت به خاطر اینکه گذشته‌ای مرتبط با اسلامی سیاسی دارد با مانع مواجه کردند. انتخابات ریاست جمهوری درترکیه درچهار دور برگزار می‌شود که در دورهای اول و دوم نامزدهای ریاست جمهوری برای احراز این مقام به کسب 367 رای موافق و در دورهای سوم و چهارم به کسب 276 رای موافق نیاز دارند.
به دنبال پایان یافتن دوره ریاست جمهوری احمد نجدت سزر، حزب حاکم عدالت و توسعه عبدالله گل را به عنوان تنها نامزد خود برای ریاست جمهوری معرفی کرد اما به دلیل پیشینه اسلامی و محجبه بودن همسر وی، گل نتوانست در دو دور رای‌گیری که در پارلمان قبلی صورت گرفت، حد نصاب لازم را به دست آورد و احزاب و گروه‌های اپوزیسیون رای‌گیری‌ها در پارلمان را برای معرفی رییس جمهور تحریم کرده و سکولار‌ها در اعتراض به کاندیداتوری گل تظاهرا‌ت‌های گسترده‌ای را در شهرهای متعدد بر پا کردند.
گل از 550 رای پارلمان با کسب 339 رای رئیس جمهور شد وی می‌توانست با کسب 276 رای نیز در این دوره رئیس جمهور شود.


نوشته شده در  سه شنبه 86/6/6ساعت  9:10 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()