سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

صدا و سیما مهمترین منبع کسب اخبار مردم   

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، 2/76 ( هفتادو شش و دو دهم )درصد جامعه نمونه آماری، از صدا و سیما به عنوان منبع کسب اخبار و اطلاعات سیاسی سخن گفته‌اند.
بر اساس نظرسنجی که به سفارش خبرگزاری فارس و توسط یک مرکز نظر سنجی با جامعه آماری قریب 8 هزار نفر در مراکز استان ها و سی شهر بزرگ دیگر انجام شده، جایگاه رسانه‌ها نزد افکار عمومی مورد پرسش قرار گرفته است.
بر اساس نتایج این تحقیق که با شیوه نمونه گیری خوشه ای انجام شده است، 24 درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که از روزنامه‌ها و جراید به عنوان منبع کسب اطلاعات سیاسی استفاده می‌کنند و 76 درصد نیز پاسخ داده‌اند که روزنامه‌ها به عنوان منبع خبری آنها محسوب نمی‌شود.

نظر همین افراد در خصوص نوع حزب و ارگان روزنامه‌‌ای که برای اخذ اطلاعات و اخبار مورد استفاده قرار می‌دهند مشخص می‌سازد که 86/80 درصد پاسخگویان روزنامه‌های متعلق به اصولگرایان را برای اخذ اطلاعات مورد مطالعه قرار داده، 63/12 درصد از روزنامه‌های بی طرف و 5/6 درصد نیز از روزنامه‌های منتسب به جریان دوم خرداد بهره می‌برند. بقیه نیز به جراید استانی و محلی اکتفا می‌کنند.
بر این اساس، ده روزنامه سراسری که به ترتیب بیشترین مرجعیت خبری را برای مردم دارند عبارتند از: جام جم با2/26 درصد ، همشهری با 5/20 درصد ، کیهان با 9/18 ، اطلاعات با 18 درصد،ایران با 2.14 درصد،خراسان با4/7 درصد،جمهوری اسلامی با 6/5 درصد، قدس با 6/5 درصد، خبر با6/5 درصد و شرق و جوان با6/4 درصد.
3/4 درصد پاسخگویان از مجلات به عنوان منبع کسب اطلاعات سیاسی استفاده می‌کنند و در مقابل 7/95 درصد از مجلات، چنین استفاده‌ای را ندارند.
بر اساس این پژوهش،2/76 درصد جامعه نمونه آماری، از صدا و سیما به عنوان منبع کسب اخبار و اطلاعات سیاسی سخن گفته‌اند و 8/23 درصد، از تلویزیون و رادیو در جهت اخذ اطلاعات سیاسی استفاده نمی‌برند.
در مقابل 8/89 درصد شرکت‌کنندگان، ماهواره‌ را به عنوان منبع کسب اطلاعات سیاسی نمی‌دانند و تنها 2/10 درصد جامعه آماری از ماهواره‌ در جهت اخذ اخبار سیاسی استفاده می‌کنند.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 3/12 درصد مردم از اینترنت به عنوان منبع کسب اخبار و اطلاعات سیاسی بهره برده ولی 7/87 درصد آنها، از اینترنت چنین استفاده‌ای را نمی‌برند.
6/25 درصد شرکت‌کنندگان، اطلاعات سیاسی خود را از طریق دوستان و آشنایان کسب کرده اما 4/74 درصد، منبع خبرشان دوستان و آشنایان نیست.  


نوشته شده در  یکشنبه 86/5/14ساعت  12:10 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()