سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ریاست جدید مجلس خبرگان

کابوس آرامش برای آنها که بحران سازی را دوست دارند

هنوز دستهای مردم برای شفای فقیه مجاهد و پارسا آیت الله مشکینی بلند بود که روزنامه اعتماد در اقدامی شتابزده برای تیتر اول شماره 30 تیرماه خود این عبارت را انتخاب کرد : "گمانه زنی درباره رئیس جدید / جانشینی خبرگان" ، به عبارتی دیگر این روزنامه اصلاح طلب پیشاپیش و 10 روز جلوتر به استقبال مرگ یکی از بی نظیر ترین چهره های انقلاب رفت تا پیش قراول جنجال کنندگان بر سر جانشینی او گردد. جالبتر آنکه در انتخاب تیتر چنان شتابی به کار رفته بود که آنرا گنگ ساخته بود؛ عبارت "جانشینی خبرگان" که با حروف بزرگ در کنار عکسی از هاشمی که در پی مشکینی به سوی کرسی ریاست مجلس حرکت می کرد درج گردیده بود مفهومی غیر از مفهوم مورد نظر نویسندگان را در بر دارد.
اعتماد چند روز پس از آن بار دیگر نیز در قالب پیام مردمی نوشت:" با توجه به کهولت سن و در بستر بیماری قرار گرفتن آقای مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری ... با توجه به جمیع جهات به نظر می رسد شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی جهت تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان بیش از همه به چشم می آید ..."
این امر با شدت و ضعفی در دیگر روزنامه های اصلاح طلب نیز در جریان بود تا با ارتحال آیت الله مشکینی این جدال رسانه ای شدت گیرد.
روزنامه اعتماد بار دیگر پیشتاز طرح چهره های جایگزین شد و  نوشت : " در درون مجلس خبرگان جریانی سیاسی وجود دارد که چندان میانه خوبی با آرا و افکار هاشمی ندارد و حتی از ابراز اختلاف دیدگاه ها هم ابایی ندارد.محمدتقی مصباح یزدی شخصیتی است که صراحتاً این نکته را بر زبان آورده و گفته است که با هاشمی رفسنجانی دوست است اما نمی تواند منکر اختلاف دیدگاه هایش با او شود. ... به این ترتیب جریان مصباح و هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان مقابل یکدیگر قرار دارند. با این وجود نمی توان تنها از مصباح یزدی یا هاشمی رفسنجانی به عنوان کاندیداهای احتمالی خبرگان یاد کرد چرا که این دو روحانی در مجلس یارانی دارند که ممکن است کاندیدای ریاست خبرگان شوند و مورد حمایت هم قرار بگیرند. آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس فعلی قوه قضائیه و نماینده مشهد در مجلس خبرگان به همراه آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده تهران در مجلس خبرگان از کاندیداهای احتمالی به شمار می روند. هاشمی شاهرودی از حمایت ویژه هاشمی رفسنجانی برخوردار است و سیداحمد خاتمی هم در جریان مصباح یزدی قرار می گیرد."
این در حالی بود که خبرگزاری فارس نیز با تاخیر به این جدال پیوست و جالب آنکه مورد عتاب روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفت که هنوز پیکر آیت الله تشییع نشده است و جای اینگونه سخنان نیست. شرق در یادداشتی به قلم سعید تاجیک نوشت : " نام جانشین آیت الله مشکینی هم اکنون بر هیچ کس آشکار نیست و کسی نمی داند ریاست بعدی این مجلس را چه کسی عهده دار خواهد شد، اما هنوز پیکر آیت الله تشییع نشده، گمانه ها برای انتخاب جانشین او آغاز شده است. گرچه مجلس خبرگان، چنان از وجود چهره های شاخص روحانی بهره مند است که علی القاعده انتخاب فردی برای ریاست این مجلس نباید نگرانی چندانی در میان دولتمردان جمهوری اسلامی ایجاد کند ولی گمانه هایی که این سو و آن سو درباره گزینه های بعدی مجلس خبرگان در رسانه ها مطرح شده، نشانه هایی از دخالت گرایشات سیاسی در این گمانه زنی ها را آشکار می کند. چنان که خبرگزاری فارس، از خبرگزاری های نزدیک به دولت، دیروز با انتشار گزارشی، گزینه های احتمالی برای ریاست بعدی مجلس خبرگان را مورد بررسی قرار داد و از محمد یزدی، هاشمی شاهرودی، محمد مومن و هاشمی رفسنجانی، به عنوان کسانی نام برد که به ترتیب اولویت، بیشترین احتمال احراز ریاست مجلس خبرگان را دارند. فارس گمانه زنی درباره ریاست محمد یزدی در مجلس خبرگان را بر مبنای این تحلیل که وی به واسطه سابقه زیاد و پیشینه خود در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می تواند عهده دار این مسوولیت شود پیش برده و از رئیس سابق قوه قضائیه به عنوان کسی نام برده که علاوه بر توجهش به مباحث کاربردی حکومت اسلامی مورد قبول طیف زیادی از مجتهدین حاضر در قم نیز هست."
و هم چنین سعید لیلاز، در سرمقاله شرق نوشت: " شتاب شگفت انگیز جریانات مختلف در طیف محافظه کاران برای تعیین جانشین ریاست مجلس خبرگان آن هم در حالی که هنوز پیکر آیت الله فقید علی مشکینی (رحمت الله علیه) دفن نشده و نیز هیچ فوریت و حتی ضرورتی برای پیگیری مهم ترین ماموریت مجلس خبرگان یعنی تعیین رهبری وجود ندارد، پیش از هر چیز نگرانی پنهان ناکردنی این جریانات از مطرح شدن طبیعی ترین جانشین ریاست این مجلس یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به نمایش می گذارد."
گویا دوستان فراموش کرده اند که آغازگر این مباحثات نه اصولگرایان که آنها بوده اند که پیش از این نیز سابقه جنجال سازی از مسائل طبیعی را دارند. طبق آیین نامه داخلی مجلس خبرگان در صورت درگذشت رئیس مجلس خبرگان هیچ جلسه فوق العاده یی تشکیل نمی شود و نواب رئیس تا زمان تشکیل جلسات عادی کار اداره مجلس خبرگان را بر عهده دارند و طبق قرار قبلی هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری طی روزهای سیزدهم تا پانزدهم شهریورماه سال جاری برگزار می شود و با این حساب هیچ بحرانی نیست.
لازم به یادآوری است این جنجال سازان همانها هستند که در آستانه نهمین انتخابات ریاست جمهوری در تلاش بودند همواره بحث دنبال نمودن ایجاد "شورای رهبری" را از سوی هاشمی به عنوان موضوعی برای تقابل بین هاشمی و رهبری مطرح سازند تا آنجا که محسن هاشمی به عنوان مسئول دفتر پدرش ناگزیر به ارائه پاسخ به طلاب ناراضی از طرح چنین قضایایی شد و نوشت: " آنچه را که آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی از مدتها پیش و برای اولین بار در جمع علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد و بعدها در حوزه علمیه قم مطرح کرد، شورای فتوا بود و نه شورای رهبری."

این در حالی است که آیت الله "سید احمد خاتمی" عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها درباره انتخاب رییس مجلس خبرگان را نادرست و بی‌اعتبارخواند و با تاکید بر اینکه  گمانه زنی از سوی رسانه‌ها ممنوع نیست، افزود : "مردم عزیز ما بدانند که بسیاری از این گمانه زنی‌ها معلول گمان یک نفر و یا یک جریان است و بنده به عنوان عضو مجلس و عضو هیات رییسه خبرگان رهبری با توجه به شناختی که از خبرگان دارم بینی و بین‌الله نمی‌دانم سرانجام گزینه خبرگان برای ریاست چه کسی خواهد بود ، اما می‌دانم که خبرگان با بصیرت عمل خواهد کرد."
جالب تر آنکه محسن غرویان از نزدیکترین شاگردان آیت الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب (سایتی که از پیش از انتخابات خبرگان به شدت در تلاش برای ایجاد فضای دو قطبی مصباح-هاشمی بود و با کمال ناباوری شاهد قرار گرفتن هر دو نام در لیست اصولگرایان بود) گفته است:" البته من این بحث‌ها را مقداری زود می‌دانم. اما چون مطرح شده باید گفت ... طبیعتا با توجه به وجود جریانات موجود من فکر می‌کنم که آقای هاشمی با توجه به جایگاهی که دارند به طور طبیعی ریاست را برعهده خواهند گرفت." وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آفتاب که تلاش می کرد مخالفتی از مصاحبه استخراج کند و پرسیده بود که آیا این گزینه که به نظر شما بطور طبیعی موجود است مطلوب هم هست اظهار داشت:‌" مطلوبیت باید با واقعیت هماهنگ باشد. واقعیت‌ها این را می‌گوید و وقتی رأی شخصی بالاست معلوم می‌شود طلب‌ها هم به سمت همان شخص است. در این مورد به نظر من مطلوبیت با واقعیت سازگار است و به باور من روند مطلوبی است. با توجه به شخصیت فراجناحی آقای هاشمی و گرایشی که جامعه به سمت اعتدال دارد این روند مطلوبی خواهد بود ... ما باید وحدت و همدلی داشته باشیم و هر یک از این شخصیت‌ها را در جایگاه خود محترم بشماریم و وظایف خود را در مقابل آنها انجام دهیم."
از این سخنان به خوبی پیداست که تلاش برای ایجاد یک دو قطبی سیاسی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله  مصباح یزدی تلاشی شکست خورده است و از آنجا که طراوت مجلس خبرگان به وجود اندیشه های گوناگون و تضارب آراء در عین حفظ احترام متقابل است به نظر می رسد فضای موجود در بهترین حالت قرار داشته و تلاش برای متشنج جلوه دادن فضا تنها خواست رسانه های بیگانه است


نوشته شده در  شنبه 86/5/13ساعت  12:46 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()