گزارشی از نشست رئیس جمهور با اقتصاددانان

در جلسه شش ساعته چه گذشت؟

گفتگوی "صریح و صمیمی" رئیس جمهوری با بیش از 50 تن از منتقدان برنامه‌های اقتصادی دولت نهم روز پنجشنبه و به مدت حدود شش ساعت ( از ساعت 16 و 35 دقیقه بعد از ظهر تا 22 و 20 دقیقه شب ) برگزار شد. اقتصاددانان منتقد، نشست پنجشنبه خود با رئیس جمهوری را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش مهر، 21خرداد ماه گذشته 57 اقتصاددان نامه‌ای انتقادی از برنامه‌های اقتصادی دولت به رئیس جمهوری نوشتند.
صرف نظر از اینکه بخشی از انتقادات به برنامه‌های اقتصادی دولت وارد بوده و قابل بررسی کارشناسی است، اما بیشتر انتقادات صورت گرفته به مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مربوط می‌شود و دولت‌های گذشته نیز با این مشکلات مواجه بودند.
اما در سوم تیرماه نهاد ریاست جمهوری خبری مهم اعلام کرد: دکتر محمود احمدی نژاد از انجام گفتگوی "صریح، صمیمی و مستقیم" با منتقدین اقتصادی استقبال کرد.

پس از اعلام این خبر، رسانه‌های مختلف از زوایای گوناگون به این اقدام قابل تقدیر دولت نهم پرداختند. البته برخی اقتصاددان که به احزاب دوم خردادی گرایش دارند، این اقدام دفتر رئیس جمهوری را تنها در حد حرف دانستند. در عین حال، برخی دیگر از اقتصاددانان که نسبت به برنامه‌های اقتصاددی دولت انتقاد دارند، از این اقدام دفتر رئیس جمهوری تقدیر کردند.
به هرحال، گفتگوی "صریح و صمیمی" رئیس جمهوری با بیش از 50 منتقد برنامه‌های اقتصادی دولت ( از ساعت 16 و 35 دقیقه بعد از ظهر تا 22 و 20 دقیقه شب) رو پنج شنبه به مدت حدود 6 ساعت به طول انجامید.
در این نشست علاوه بر رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و دارایی ، وزیر بازرگانی ، وزیر نفت ، وزیر کار، رئیس بانک مرکزی ، وزیر رفاه، وزیر کشاورزی، سخنگوی دولت، معاون برنامه ریزی و راهبری رئیس جمهوری ، معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهوری و مشاور ارشد رئیس جمهوری ( هاشمی ثمره) نیز حضور داشتند.
کتر بهروز هادی زنوز از طرف استادان و محمد جهرمی از طرف دولت جلسه را اداره می‌کرد و نامه اقتصاددانان منتقد توسط دکتر حسن طایی خوانده شود.

در این نشست، وزیر بازرگانی درباره ترکیب صادرات و واردات کشور، رئیس بانک مرکزی درباره در مورد رشد نقدینگی ، وزیر کار درباره نرخ رشد اقتصادی و نرخ اشتغال و وزیر اقتصاد وامور دارایی درباره سهام عدالت و بورس توضیحاتی ارائه دادند.
در همین حال، بیش از 50 اقتصاددان منتقد برنامه‌های اقتصادی در این نشست شرکت کردند و دکتر زنوز، عبده تبریزی، فرشاد مومنی، احمد میدری، ستاری فر و شجری به نمایندگی از آنان در این نشست سخنرانی کرده و سه موضوع ذکر شده را مورد بررسی قرار دادند.
در این نشست رئیس جمهوری نیز ضمن شنیدن نقطه‌نظرات منتقدان اقتصادی ، دلایل خود را برای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی دولت تشریح کرد. وی در این نشست از اقتصاد دانان خواست طرح‌ها و راهکارهای خود برای حل ریشه ای مسائل و مشکلات اقتصادی کشور را در آینده به دولت ارایه کنند.
احمدی نژاد همچنین پیشنهاد داد تا موضوعات خاص مورد درخواست اقتصاددانان منتقد طی نشست‌هایی در وزارت خانه‌های مرتبط برگزار شود و در این نشست‌ها علاوه بر این طیف از اقتصاددانان، اقتصاددانان دیگر نیز در این گونه نشست‌ها حضور یابند.
بسیاری از اقتصاددانان منتقد برنامه‌های اقتصادی دولت نهم برگزاری این نشست را بسیار مثبت ارزیابی کردند و ایده رئیس جمهوری را برای تشکیل نشست‌های تخصصی حاکی از تداوم این گونه نشست‌ها عنوان کردند.
حسین عبده تبریزی یکی از اقتصاددانان نویسنده نامه به رئیس جمهوری که در این نشست حضور داشته، ارزیابی خود را از نشست این طور بیان کرد: تشکیل این جلسه و مسائل مطرح شده در آن بسیار مثبت بود به طوری که سه محور اول نامه توسط کارشناسان اقتصادی بسیار عمیق مورد بررسی قرار گرفت.
این اقتصاددان که از سخنرانان جلسه روز پنج شنبه بوده است، اضافه کرد: از دولت برای تشکیل این جلسه و تداوم آنها در قالب گروه های کوچک تر در آینده باید تشکر کرد.
وی همچنین گفت: گفت: حرف‌های بی‌پیرایه گفته شد و دو طرف در بحث و گفت‌وگو صادق و صمیمی بودند،توضیحات رییس جمهور نیز در خصوص سئوالات کارشناسان راضی کننده بود.
حسین عبده‌تبریزی یکی دیگراز اقتصاددانان حاضر در جلسه با رئیس جمهور طی افزود: در نشست دیروز بند نخستین نامه اقتصاددانان در مورد بازار پول و سرمایه بحث شد و جلسه خوبی به نفع کشور برگزار شد که 5/6 ساعت به طول انجامید.
در نشست اقتصاددانان با رئیس جمهور وزیر اقتصاد و دارایی، بازرگانی، کار و امور اجتماعی و رئیس کل بانک مرکزی حاضر بودند که حدود 10 نفر از استادان هر کدام 5 تا 10 دقیقه صحبت کردند و رئیس جمهور هم در آخر 15 دقیقه سخنرانی کرد.
عبده‌ تبریزی در مورد سؤالهای رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور 2 سؤال مطرح کرده، دلارهای نفتی را چگونه در اقتصاد هزینه شود که آثار مثبت بیشتر و آثار منفی کمتر داشته باشد همچنین آیا در درآمدهای نفتی به صورت ریالی یا دلاری هزینه شود؟
وی گفت: در این جلسه توضیح داده شد که خرج کردن دلارهای نفتی باید با احتیاط و برنامه‌ریزی انجام شود وگرنه برای کشور خطرناک است.
عبده تبریزی در مورد پاسخ‌های داده شده گفت: نظرات متفاوتی وجود داشت که عده‌ای از اقتصاددانان می‌گفتند، که ظرفیت جذب دلارهای نفتی در اقتصاد کشور محدود است و مانند خانواده‌ای که جایزه بزرگی می‌برد نباید همه را خرج کند وگرنه مشکلاتی برایش پیش می‌آید.
وی گفت: خرج کردن درآمدهای نفتی هم باید با احتیاط صورت گیرد تا مشکلاتی برای کشور ایجاد نشود.
عبده تبریزی گفت: عده‌ای از اقتصاددانان می‌گفتند باید رقم دقیق درآمدهای نفتی مشخص و براساس آن مدل‌سازی شود و عده‌ای می‌گفتند قسمتی از درآمدهای مازاد نفتی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شود و پس از پیدا شدن زمینه جذب در داخل کشور جذب شود.
این اقتصاددان گفت: مدتی هم در مورد بیماری هلندی (افزایش درآمد نفتی در اقتصاد) بحث شد و گفته شد که نباید کشور درگیر مشکل بیماری هلندی شود.
وی خاطرنشان کرد: علم اقتصاد علم پیچیده‌ای است که در یک جلسه نمی‌توان همه مسائل را حل کرد و در این نشست در مورد نحوه مصرف درآمد نفتی زیاد صحبت شد.
عبده‌ تبریزی گفت:‌ یکی از بحث‌ها در مورد میزان درآمد نفتی دولت بود که طرف دولت اصرار بر درآمد 93 میلیارد دلاری داشت و دکتر ستاری‌فر بر رقم 120 میلیارد دلاری درآمد نفتی اصرار داشت.
وی در مورد بحث پیرامون فاصله طبقاتی فرصت نشد به این بحث پرداخته شود و عمده بحث روی بازار پول و سرمایه و بانک انجام شد.
یکی دیگر از 57 اقتصاد دان حاضر در جلسه نیز گفت: مهمترین دستاورد جلسه این بود که مجموعه کارشناسان و وزرای اقتصادی دولت بهترین راهکار ها را برای اصلاح و رفع مشکلات اقتصادی ارائه کردند و برای رفع این مشکلات به یک نقطه مشترک رسیدند.
هادی زنوز در گفت و گو با فارس گفت: جلسه نشست مشترک اقتصاد دانان و رئیس جمهور عصر روز گذشته با حضور رئیس جمهور، 45 نفر از اقتصاد دانان و وزرای اقتصادی دولت، رئیس بانک مرکزی و معاون برنامه ریزی راهبردی رئیس جمهور برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه 5 ساعت و 45 دقیقه زمان برگزاری این جلسه بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه وقت خوبی برای این جلسه در نظر گرفته شده بود، گفت و گوی خوبی بین اقتصاد دانان و رئیس جمهور جمهور صورت گرفت و رئیس جمهور با خوش رویی نظرات کارشناسی اقتصاددانان را گوش کردند.
کارشناس اقتصاد کلان گفت: در این جلسه محور هایی از نامه اقتصاد دانان که درباره سیاست های مالی ، پولی و تجاری دولت بود بررسی شد و رئیس جمهور از همکاری اقتصاد دانان با وزرای رشته های مرتبط در دولت و برگزاری جلسات مشترک بین کارشناسان اقتصادی و تیم اقتصادی دولت استقبال کرد.
وی افزود: رئیس جمهور از کارشناسان خواست تا با توجه به اینکه درآمد های نفتی افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه پیش بینی می شود در آینده نیز قیمت نفت بالا برود، راهکار های خود را برای تزریق متناسب با ظرفیت و توان جذب درآمد های نفتی ارائه نمایند.
زنوز نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این نشست موجب شد تا فضای همدلی بین مجموعه دولت و کارشناسان اقتصادی ایجاد شود، وقتی بین دولت و کارشناسان فاصله باشد، فضای گمانه زنی و تشکیک به وجود می آید و با برگزاری این جلسات طرفین ضمن توافق بر هدف مشترک برای رفع مشترک بهترین راهکار ممکن را جستجو می کنند.
وی تاکید کرد: مهمترین دستاورد این جلسه این بود که مجموعه کارشناسان و وزرای اقتصادی دولت بهترین راهکار ها را برای اصلاح و رفع مشکلات اقتصادی ارائه کردند و برای رفع این مشکلات به یک نقطه مشترک رسیدند.
همچنین راغفر از 57 اقتصاددان شرکت کننده در نشست با رییس جمهور گفت: جلسه، جلسه همدلی ، رسیدن به اشتراکات و بسیج تواناییها برای رشد و آبادانی کشور بود.
حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و یکی از 57 اقتصاددان شرکت کننده در نشست پنج‌شنبه با رئیس جمهور اظهار داشت: جلسه 5 ساعت دیروز در فضایی کاملا صمیمی، کارشناسی با حضور همه وزرای اقتصادی دولت برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه محورهای اصلی نامه مجددا قرائت شد و پاسخ وزرا نیز به برخی موارد داده شد.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا اظهار داشت: طی 5 ساعت این جلسه تنها سه محور از نام مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این جلسات ادامه پیدا کند.
وی افزود: این جلسه باعث شد تا دولت و نویسندگان نامه به نقاط مشترک بسیار خوبی دست پیدا کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: برگزاری این جلسه پربار تردید دو طرف را در سیاسی بودن موضوع برطرف کرد و همدلی دولت و کارشناسان را برای همکاری مشترک و دلسوزانه جهت کمک به برطرف کردن مشکلات موجود افزون کرد.
راغفر گفت: فضای جلسه کارشناسی و در عین حال دوستانه و صمیمی بود این فضا کمک کرد تا نقاط مشترک بیشتری پیدا شود و همدیل موجود افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به نکات مثبت برگزاری چنین جلساتی اظهار داشت: دیوار بی‌اعتمادی بین دولت و کارشناسان با این نشست فرور ریخت و شرایط لازم برای همکاری بیشتر این دو بخش برای رشد و توسعه فراهم شد.
راغفر افزود: با برگزاری این جلسه این احساس عمومی شکل گرفت که باید با فعالیت بیشتر و همدلی افزونتر کمک کنیم تا این مشکلات که بعضا ریشه تاریخی دارند برطرف شود.
وی گفت: جلسه دیروز با رئیس جمهور کمک کرد تا نقاط مشترک بیشتری بین دولت و کارشناسان پیدا شده و همدلی برای حرکت بسوی رشد و توسعه بوجود آید.
همچنین محمد ستاری فر رئیس سابق مدیریت و برنامه ریزی دردولت سید محمد خاتمی و یکی دیگر از اقتصاددانان منتقد برنامه‌های اقتصادی دولت نیز با تاکید براین نکته که تشکیل این جلسه بسیار مثبت بوده است ، افزود: کارشناسی عمیق مسائل مطرح شده از مهمترین دستاوردهای این جلسه شش ساعته بود.
از سویی دیگر احمد میدری که از دیگر سخنرانان حاضر در جلسه بود، درپاسخ به سئوال مهر درباره اجرایی شدن ایده‌های مطرح شده از سوی اقتصاد دانان گفت: ایده ها و مسائل مطرح شده در سطح کلان بوده است درنتیجه برای عملی شدن آنها باید بررسی های کارشناسی بسیار عمیقی صورت گیرد که این موضوع نیز در نشست‌های بعدی انجام پذیر است.
به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی ، پیشنهاد رئیس جمهوری مبنی بر تشکیل نشست‌های تخصصی با حضور اعضای کابینه خود از تمایل وی به مطرح شدن انتقادات و تعدیل سیاست‌های موجود حکایت دارد.
در همین حال، مهدی تقوی یکی دیگر از اقتصاددانان منتقد برنامه‌های اقتصادی دولت به خبرنگار مهر گفت: تنها چیزی که می توانم بگویم اینکه نشست خوبی با رئیس جمهوری و کابینه دولت نهم داشتیم و من از اینکه در این نشست شرکت کردم خوشحالم.
وزیر کار و امور اجتماعی به عنوان دبیر نشست اقتصاددانان در گفت و گوی با فارس از جو جلسه و نکات مطرح شده در نشست رییس جمهور با 57 اقتصاددان گفت.
محمد جهرمی دبیر نشست اقتصاددانان با رییس جمهور در روز گذشته افزود: در پی انتشار نامه یکماه پیش 57 نفر از اقتصاددانان به رییس جمهور ،روز گذشته در فضایی صمیمی نشست منتقدان اقتصادی با رئیس جمهور به مدت 5 ساعت با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت برگزار شد.
وی افزود: حدود 12 تا 15 نفر از اقتصاددانان به انتخاب خودشان به ارائه نقطه نظر پرداختند و اعضای تیم اقتصادی دولت هم با استفاده از آمار و ارقام پاسخ آنها را ارائه کردند.
وزیر کار و امور اجتماعی به عنوان دبیر این نشست، گفت: خود اقتصاددانان اذعان داشتند که مسائل اقتصادی فقط مربوط به این دولت نیست و یک سابقه طولانی دارد که بخشی از آن به قبل از انقلاب اسلامی و بخشی هم مربوط به ساختار اقتصادی کشور بود.
وی گفت: رشد جمعیت جوان که نیاز به اشتغال، مسکن و ازدواج دارد، یکی از مسائل مورد نظر بود که نظر بر این بود که با توجه به رشد قیمت نفت، نباید ارز حاصل از آن وارد اقتصاد شود، البته در این زمینه نظرات متفاوتی وجود دارد.
جهرمی گفت: تیم اقتصادی دولت هم با ارائه آمار مقایسه‌ای ، مجموع رشد اقتصادی این دولت و کاهش سهم درآمد نفتی در بودجه دولت و کاهش تورم را در دو سال اخیر را نسبت به میانگین برنامه سوم و سال 83 مناسب ارزیابی کرد.
وزیر کار و امور اجتماعی گفت: تیم اقتصادی دولت اعلام کرد که 85 درصد از ترکیب واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که باعث رونق تولید و اشتغال و ارزش افزوده می‌شود و کمتر از 15 درصد کالای نهایی و مصرفی است.
جهرمی گفت: توضیحات بانک مرکزی در مورد رشد نقدینگی که مورد انتقاد اقتصاددانان بود و ارتباط نقدینگی با تورم و کاهش نرخ تسهیلات مطرح شد.
جهرمی اشاره کرد: رئیس جمهور سه سوال کلیدی مطرح کرد که صاحب‌نظران راه‌حل آن را بیان کنند.
جهرمی گفت: یکی از سوال های اساسی رئیس جمهور این بود که راهکار استفاده از دلارهای نفتی برای توسعه و رفاه عمومی در داخل کشور که کمتر مشکلاتی مانند تورم و افزایش نقدینگی داشته باشد، چیست که در این جلسه تعدادی از اقتصاددانان نظرات متفاوتی در این زمینه ارائه کردند.
دبیر نشست اقتصاددانان با رئیس جمهور اشاره کرد: بنابر گفته اقتصاددانان اقتصاد یک مساله پیچیده‌ای است به گونه‌ای که کمتر صاحب‌نظری در یک مساله و یا پدیده اقتصادی می‌تواند، اجماع نظر در یک مساله پیدا شود.
جهرمی گفت: در مجموع نشست خوب و صمیمی برگزار شد و وقت قابل توجهی در حدود 5 ساعت رئیس جمهور واعضای اقتصادی دولت با اقتصاددانان صرف کردند.
جهرمی در مورد شکاف طبقاتی در جامعه گفت: تیم اقتصادی آمارهایی ارائه کرد که نشان از موفقیت جدی دولت در چند مساله از جمله اشتغال، نرخ رشد داشت به نحوی که متوسط رشد برنامه اول ، دوم و سوم سرجمع 4 درصد و رشد سال 84 رقم 5/5 درصد و رشد سال گذشته 6 درصد بوده است.
وی گفت: هر کشوری در جهان امروز رشد بالای 5 درصد داشته باشد، مناسب و رشد بالای 7 درصد بسیار مناسب است که ایران از جمله کشورهایی است که در دو سال گذشته رشد مناسبی داشته گرچه این رشد با رشد سالانه 8 درصد که مد نظر سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است فاصله دارد، اما نسبت به میانگین برنامه‌های گذشته رشد امیدوارکننده‌ای دارد.
وزیر کار و امور اجتماعی تحرک بیشتر عوامل اقتصادی، سرمایه‌گذای و افزایش بهره‌وری را برای رسیدن به رشد مورد نظر چشم‌انداز خواستار شد.
جهرمی گفت: در نشست دیروز مشکلات بهره‌وری بیان شد که به ساختار اقتصادی بر می‌گردد و اعلام شد بهره‌وری کل عوامل تولید از یک واحد هم کمتر است، به این معنا که اگر یک واحد سرمایه‌گذاری و نیروی کار صرف شود به همان اندازه ارزش افزوده به دست نمی‌آید.
جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی خاطر نشان کرد: گرچه بهره‌وری کل عوامل تولید کمتر از واحد است، اما بهره‌وری نیروی کار بیشتر از بهره‌وری سرمایه رشد کرده ولی هنوز به مرحله 5/2 درصد از 8 درصد نرخ رشد نرسیده است.
وی گفت: بهره‌وری نیاز به آموزش ، مدیریت کسب و کار و آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی در دانشگاه‌ها دارد که این مساله در دو وزارتخانه کار و امور اجتماعی و علوم و تحقیقات دنبال می‌شود و در آینده واحدهای کارآفرینی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شوند.
جهرمی خاطر نشان کرد: گرچه مساله انرژی هسته‌ای جزء مسائل اقتصادی نیست، اما توضیح داده شد که این مساله به مسائل دیرینه کشور و کل نظام مربوط است که تصمیم گرفته شد، ذخایر استراتژیک کشور بیشتر تقویت شود به همین لحاظ سال گذشته قسمتی از واردات محصولات کشاورزی مربوط به این مساله بوده است.
جهرمی گفت: کل 57 نفر اقتصاددان امضا کننده نامه یاد شده دعوت شده بودند که 50 نفر در نشست دیروز حضور داشتند.
وی در مورد پاسخ تیم اقتصادی و اقناع اقتصاددانان، گفت: همانطور که گفته شد اقتصاد مکاتب مختلفی دارد و شما نمی‌توانید دو عالم اقتصادی در کنار هم را پیدا کنید که همدیگر را قانع کنند، اما آمارها گویای رشد خوبی در عمران، آبادی ، اشتغال و رفاه عمومی کشور بود.
جهرمی گفت: اقتصاددانان هم اذعان داشتند که حرکت دولت مناسب بوده و صادرات غیر نفتی، افزایش اشتغال از نکات مثبت دولت بوده و کاهش زمان پایان یافتن پروژه‌های عمرانی از میانگین 9 سال به 7 سال موفقیت خوبی است.
جهرمی گفت: در مورد چگونگی سهام عدالت از وزیر اقتصاد توضیح خواسته شد که وزیر اقتصاد در مورد نوع این مدل و چگونگی عملکرد آن در بازار بورس توضیح مختصری ارائه کرد.
از سوی دیگر رسانه‌های بیگانه در مورد نشست صریح و صمیمی رییس جمهوری اسلامی ایران با بیش از ‪ ۵۰‬تن از اقتصادانان منتقد، سکوت قابل توجهی کرده اند.
رسانه‌های غربی ماه گذشته و زمانی که نامه سرگشاده جمعی از اقتصاددان کشور منتشر شد، ضمن بازتاب گسترده آن سعی کردند محورهای مختلفی را علیه نظام و دولت ایران به صحنه تبلیغات جهانی بیاورند.
رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی در آن زمان با محور قراردادن این موضوع از آن به عنوان "مخالفت" با دولت نهم یاد کردند و به صورت یک جانبه مطالبی را علیه دولت دکتر "محمود احمدی‌نژاد" تهیه و مخابره کردند.
اما همین رسانه‌ها که به طور معمول تحولات مهم ایران را زیر نظر دارند با گذشت ساعت‌ها از نشست صمیمی و کم سابقه رییس جمهوری اسلامی ایران با جمعی از اقتصاددانان و شنیدن نقطه نظرات آنان در جلسه‌ای که حدود شش ساعت زمان برد، کوچکترین خبری مخابره نکردند.
جلسه اقتصاددانان با رییس جمهور و تیم اقتصادی دولت و تنی چند از اعضای هیات دولت ساعت ‪ ۲۲‬و 30‬دقیقه دیشب و پس از حدود ‪ ۶‬ساعت گفت وگو و بررسی مسائل اقتصادی پایان یافت.
رادیو دولتی آمریکا‪ ۱۱‬تیرماه امسال به بهانه نامه سرگشاده اقتصاددانان گفتار رسمی خود را که همواره ایجاد جنگ روانی در داخل ایران را دنبال می‌کند به همین موضوع اختصاص داد.
در این میان فقط رادیو بی‌بی‌سی که این سوژه را در حجمه تبلیغاتی خود علیه ایران دنبال می‌کرد ‪ ۲۲‬خرداد ماه در یک گزارش اندکی انصاف به خرج داد و افزود: با این همه نامه ‪ ۵۷‬اقتصاددان از یک ضعف چشمگیر رنج می‌برد و آن این که درآن گناه مشکلات اقتصادی کشور عمدتا به احمدی نژاد و سیاست‌های او نسبت داده شده است.
این رادیوافزود: راست است که پیش از دولت نهم کارشناسان و اقتصاددانان از دامنه مانور بیشتری برخوردار بودند، ولی نظرات و برنامه‌های آنها هرگز به جایی نمی‌رسید.


نوشته شده در  شنبه 86/4/23ساعت  12:25 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()