روزنامه‏خوانی به خاطر صفحه حوادث!!

بیشتر مردم تهران، روزنامه ها را به خاطر بخش حوادث آن خریداری می کنند.
نتایج یک پیمایش عمومی در باره الگوی مصرف روزانه روزنامه توسط شهروندان تهرانی نشان می دهد، تهرانی ها، روزنامه ها را به ترتیب به خاطر قسمت های حوادث، سیاسی و ورزشی آنها خریداری و مطالعه می کنند.
بنابراین گزارش، این تحقیق که توسط یک نهاد عمومی انجام گرفته است نشان می دهد الگوی مصرف شهروندان تهرانی نسبت به گزارش مشابه این نهاد در تیر ماه 82 تغییر چندانی نکرده است.
بنابراین گزارش، 75 درصد شهروندان تهرانی به تناوب زمانی مختلف، روزنامه می خوانند ( 43 درصد هر روز روزنامه می خوانند) و مدت زمان مطالعه روزنامه به طور متوسط 24 دقیقه در روز است. نتایج مطالعه همچنین نشان می دهد، مردان بیشتر از زنان روزنامه می خوانند و افراد متاهل، افراد با سطح تحصیلات عالی، کارفرمایان و بازنشسته ها در بین گروه های مختلف سنی و کاری بیشتر از دیگران روزنامه می خوانند.
این گزارش ادامه می دهد، ساعت 9 تا یازده صبح، اوج ساعات روزنامه خوانی تهرانی هاست (ساعات اوج دوم، دو تا سه بعد از ظهر است).  65 درصد، روزنامه را در منزل می خوانند. 52 درصد خودشان روزنامه را می خرند و 14 درصد، روزنامه ای که همسرشان خریده است را مطالعه می کنند، 3 درصد هم مشترک روزنامه هستند.
حوادث با 41.3 درصد فراوانی بیش از سایر موضوعات توسط خوانندگان روزنامه دنبال می شود. مطالب سیاسی با 18.9 درصد، ورزشی 14، اقتصادی 8 و خانوادگی با 5 درصد در مراتب بعدی قرار دارند. در اولویت دوم موضوعاتی که توسط خوانندگان پیگیری می شود بازهم حوادث با 17 درصد اول است، پس از آن موضوعات اقتصادی با 13، مطالب ورزشی با 12 و مطالب سیاسی با 10 درصد به ترتیب در رتبه های دوم سوم و چهارم قرار دارند.

بررسی ترکیب خوانندگان روزنامه ها نیز نشان می دهد، جام جم و همشهری زن پسند تر هستند. اما در روزنامه های دیگر وضعیت به گونه ای مردانه رقم خورده است.  ترکیب جنسی در روزنامه ایران 31 به 25 به نفع مردها است. در اعتماد ملی و اعتماد خوانندگان مرد دو برابر زنها هستند و در خبر ورزشی خوانندگان مرد 5 برابر زنها هستند.
به لحاظ وضع تاهل، روزنامه های سیاسی را افراد متاهل بیشتر دنبال می کنند و اکثریت مخاطبان روزنامه های ورزشی مجرد هستند. در مورد اعتماد به رسانه ها نیز، 60 درصد به اخبار رادیو تلویزیون، 14 درصد به روزنامه ها و 13 درصد به هر دو اعتماد دارند. 12 درصد به هیچ کدام اعتماد ندارند.  زنان بیشتر از مردان به رادیو تلویزیون اعتماد دارند و مجردها بیشتر از متاهل ها به هیچ کدام اعتماد ندارند.


نوشته شده در  پنج شنبه 86/4/21ساعت  2:56 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()