سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 


سکس، جنایت و واتیکان 

نافذ: «سکس، جنایت و واتیکان»  عنوان مستند تلویزیونی است که یکشنبه شب از شبکه خبری «بی بی سی» پخش شد.

به گزارش خبرنگار «نافذ»،  در این برنامه که یکی از مستندهای مجموعه جنجالی و پربیننده هفتگی "پانوراما" بود، اسنادی ارائه‌شد که بر اساس آن، کاردینال "یوزف راتزینگر" (پاپ بندیکت شانزدهم کنونی) در دستورالعملی که به مدت دو دهه در واتیکان اجرا می‌شد، به اسقفهای کلیسای کاتولیک امر کرده بود مانع انتشار اخبار رسوایی های کشیشان متهم به کودک آزاری به خارج از کلیسای کاتولیک شوند.

در این دستورالعمل، کاردینال راتزینگر تاکید کرده بود سعی شود تا از اقدامات قانونی قربانیان جنسی و نمایندگان آنان در مراجع قضایی جلوگیری شود و با پنهانکاری، از ادای شهادت دیگر کشیشان در این گونه موارد در دادگاه ها ممانعت به عمل آید.

این مستند تلویزیونی با عنوان "سکس، جنایت و واتیکان" توسط "کالم اوگورمن" که خود یک ایرلندی قربانی جنسی در سنین نوجوانی توسط کشیش های کاتولیک می باشد تحقیق و تهیه شده است.

در این برنامه اعلام شد دست کم هفت کشیش با داشتن سابقه آزار جنسی کودکان همچنان در مجموعه واتیکان و مقر حکومت پاپ به کار مشغولند.

یکی از این افراد مقیم واتیکان کشیش "جوزف هن" است که توسط هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا به جرم * 13,مورد آزار جنسی محکوم شناخته شده و کلیسای واتیکان در تلاش برای جلوگیری از استرداد وی به آمریکا برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است.

در گزارش پانوراما اعلام شد: کشیش هن پس از آن که توسط «بی.بی.سی» شناسایی و تصویربرداری شد، از واتیکان گریخته و در مکان نامعلومی در ایتالیا پنهان شده است.

اوگورمن که تحقیق خود را برای تهیه این مستند تلویزیونی از چهار سال و نیم پیش آغاز کرده، با مصاحبه با شماری از صاحب نظران و آگاهان این مسئله، از فرهنگ مخفی‌کاری و پوشش خلاف کاری جنسی در کلیسای کاتولیک پرده برداشته است.

رهبران کلیسای کاتولیک در انگلیس بلافاصله نسبت به نمایش این مستند تلویزیونی واکنش نشان دادند و آن را گمراه‌کننده و دارای پیشداوری قلمداد کردند.

کاردینال "کورمک مورفی اوکانر" رییس کلیسای کاتولیک در انگلیس و ولز با ارسال نامه اعتراض‌آمیزی به "مارک تامسون" مدیرکل بی.بی.سی از پخش برنامه پانوراما انتقاد کرد و آن را "نسبت به محترم‌ترین مقام مذهبی جهان" مغرضانه دانست.

همچنین سراسقف "نیکولز" رئیس دفتر کلیسای کاتولیک برای حمایت از کودکان و بزرگسالان نیازمند در انگلیس، با حمله به بی.بی.سی این شبکه را به تنزل استانداردهای ارائه خبر و استفاده از شیوه‌های تبلیغی و تهییجی از قبیل مونتاژ فیلم های آرشیوی و مصاحبه‌های بدون تاریخ برای اثبات ادعای خود متهم کرد.

با این وجود مدیریت بی.بی.سی با دفاع از مستند پخش شده، اعلام کرد با دقت شکایت های احتمالی دریافتی درباره این برنامه را بررسی و نسبت به آن اعلام موضع خواهد کرد


نوشته شده در  سه شنبه 85/7/11ساعت  1:35 عصر  توسط نافذ   شما هم نظر دهید()